Soorten marketing

Soorten marketing zijn er in vele vormen. Je hebt de 4 P’s van marketing, genaamd product, prijs, plaats en promotie. Daarnaast heb je de 7 C’s, klanten, inhoud, context, gemeenschap, gemak, samenhang en conversie. De 7 C’s en 4 P’s worden in veel grote bedrijven gebruikt. Deze maken allemaal deel uit van een marketingstrategie, maar als het gaat om marketingvormen of -typen zijn er meer dan 20 groepen en allemaal met verschillende beschrijvingen. Een aantal marketing technieken die tegenwoordig veel worden gebruikt, zijn social media marketing, content marketing, influencer marketing en zoekmachineoptimalisatie.

 

Wat is social media en contentmarketing?

Deze twee hebben een sterke samenhang. Wanneer je een social media platform beheert, creëer je automatisch ook content voor het social media account. Social media marketing is een methode om potentiële klanten aan te trekken door advertenties te plaatsen op social media platforms zoals instagram of facebook. Om de advertenties succesvol te lanceren heb je opvallende inhoud en ontwerpen nodig. Nadat je klaar bent met de advertenties heb je nog steeds een account om ervoor te zorgen dat iedereen die je advertenties heeft bekeken, je pagina kan bekijken voor meer informatie. Ze kunnen met een druk op de knop naar je social media pagina om nu of in de toekomst een product of dienst af te nemen. Je kunt dit gemakkelijk doen door berichten te posten die in het oog van potentiële klanten springen. Het wordt aangeraden om het bijschrift of de beschrijving kort te houden, maar die wel alle belangrijke informatie bevat. Weinig mensen zullen 2 alinea’s lezen waarin je een product of dienst uitlegt.

 

Wat is SEO en influencer marketing?

Deze twee zijn totaal verschillend. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een marketingmethode die wordt gebruikt in zoekmachines zoals Google en Bing. Het doel van SEO is om een ​​website bovenaan of op de eerste pagina te laten komen nadat iemand heeft gezocht op een trefwoord dat gerelateerd is aan je website. Je gebruikt bijvoorbeeld tweedehands auto’s’ als je trefwoord en je uploadt veel content rondom dat zoekwoord op je website. Iedereen die zoekt naar “tweedehands auto’s” krijgt je website automatisch te zien op de eerste pagina van Google. Het resultaat hangt echter af van hoe efficiënt je SEO strategie is. Influencer-marketing daarentegen is een methode waarvoor beroemdheden nodig zijn om producten of diensten te promoten. De manier om dit te doen is om contact op te nemen met het door jou gekozen influencers management en een deal met hen te sluiten. De deal kan op verschillende manier gesloten worden. Je kunt ze betalen en in ruil daarvoor zullen zij je producten of diensten promoten, of je kunt ze je producten of diensten gratis geven. Vervolgens zullen ze deze promoten op hun social media.

 

Meer informatie?

Wil je meer informatie of heb je vragen over de verschillende soorten marketing? Neem dan gerust contact met ons op via onze contactpagina.